Akvariestart

Blev sugen på att skaffa akvarium igen. Hade ett när jag var liten men tröttnade när jag blev tonåring. Nu när man är halvvägs till femtio och börjar bli gubbe är det väl dags att börja med någon skum hobby. :)

Eftersom jag bor litet, är lat och inte är så rik (student) så fick det bli ett litet akvarium. Det är lättare att göra rent och delbyta vatten i, men med nackdelen att man inte kan ha så många olika sorters fiskar. Rasbora galaxy och körbärsräkor är den nuvarande planen.

Letat upp ett billigt akvarium på blocket, ringde upp killen och for till Norrköping och hämtade det. 400:- för ett 40l akvarium med pump, grus, ljusramp och termometer kändes helt okej!



Har aldrig varit någon fan av dessa akvariebakgrunder med bild massa växter och annat gojs, så köpte lite solfilm på biltema (tonad film man monterar på bilrutor för att slippa få in så mycket sol i bilen) och monterade istället. Var inte svårt alls, trodde det skulle bli bubblor och skit men det gick riktigt bra.


Hällde i gruset sen fyllde jag i kallt vatten (viktigt för att slippa koppar och annat från vattenrören) och la i några stenar jag for iväg och köpte tillsammans med en rot och några växter. Det börjar likna nåt. :)


Väntade på att vattnet skulle bli lite varmare sen planterade jag alla växter och slängde i en rot. Hade glömt hur skitjobbigt det var att plantera växter. Man blev massa blöt i ibland fastande de inte ordentligt och flöt upp. >:( Satte dit pumpen också. Vattnet blev jättegrumligt!



Men redan till kvällen hade det klarnat. Oj, jag hade glömt hur vackra akvarium är. :) Blir ännu finare med fiskar sen. Nu ska akvariet stå i några dagar så att bakteriekulturer nödvändiga för fiskarna hinner bildas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0